Іршавський дошкільний навчальний заклад № 2 "Сонечко"
 
Відомо навіть малюку, як добре жити в дитсадку. Прийшов - вітайся: «Добрий ранок!» Мий руки і куштуй сніданок. Немає часу на ниття, бо ждуть цікаві заняття: музичне, ліпка, малювання, ще й порахуємо старанно, розучим вірш, розкажем казку. Спіймати м'ячик? Та будь ласка! Що ще? На вулицю - гуляти, в рухливі ігри дружно грати. Ось «Гуси-гуси», «Коровай», «Автомобілі» - обирай. Обід. Поспати не забув.Так не помітно день минув!

Лікар радить, консультує, інформує

                                             

       Особиста гігієна дітей дошкільного віку

 

           У людини ставлення до власного здоров'я формується з дитинства. Велике значення у збереженні та зміцненні здоров'я дитини маєгігієнічне навчання та виховання.  Цеобов'язок батьків.

Особиста гігієна — це догляд за своїм тілом і підтримка його в чистоті. Шкіра захищає тіло людини від хвороб. Коли дитина бігає, стрибає,  їй стає жарко і на шкірі з'являються крапельки поту. Крім того, на шкірі є тонкий шар жиру, так званого шкіряного жиру. Якщо шкіру довго не мити, на ній накопичуються жир і піт, де і затримуються частки пилу. Так, шкіра стає брудною, грубою і перестає захищати тіло.

          Щоранку діти повинні вмиватися: мити обличчя, руки, шию, вуха. Також необхідно це робити після прогулянок та увечері. Для процедури вмивання варто заздалегідь підготувати рушник та мило, за відсутності крана з водопровідною водою — кувшин або таз. Рушник слід вішати на гачок чи цвях, а не накидати собі на шию або плечі, бо на нього під час умивання попадатимуть бризки води і він буде мокрим і брудним. Умиватися краще роздягненим  до поясу або в трусиках і майці.

         Спочатку варто гарно вимити руки з милом під струменем води, але в жодному випадку не мити руки в ємкості. Руки слід намилювати один-два рази з обох боків та між пальцями,  потім - добре змити мильну піну та перевірити чистоту нігтів.  І лише тоді, уже чистими руками, мити обличчя, шию та вуха.

         Після вмивання необхідно витертися насухо чистим, сухим рушником, який у кожної дитини має бути особистим. Якщо дитина добре вмивалася, то рушник залишатиметься чистим.

Починаючи з чотирьох років, дитина має навчитися cамостійно мити обличчя, вуха, верхнюю частину грудей і руки до ліктів, а з 5 - 7-річного віку — обтиратися до пояса. Варто допомогти дитині після вмивання гарно розтертися рушником до відчуття приємної теплоти.

         Перед  сном обов'язковим є миття ніг, тому що на них дуже сильно потіє шкіра і накопичується бруд.  Якщо не мити ноги щодня, носити брудні шкарпетки, панчохи, то це все сприяє появі попрілостей і натирань, а також може привести до виникнення грибкових захворювань. Після миття ноги необхідно ретельно витерти рушником, який спеціально призначений  для цієї процедури.

         Неоціненне значення має вечірній  душ. Так, водні процедури ввечері мають не лише гігієнічне начення, але й сприяють загартуванню,  добре впливають  на  нервову  систему та сприяють швидкому  засипанню.

         Рекомендується старанно мити волосся, тому що на ньому накопичується  багато  шкіряного  жиру, бруду і пилу.

Обов'язковою є гігієна нігтів на пальцях рук і ніг. Під довгими нігтями, зазвичай, накопичується бруд і видалити його важко, тому раз на тиждень їх необхідно обережно підрізати. Але в жодному випадку не можна гризти нігті!

         Особливої уваги вимагають руки та їх чистота. Дитині мають пояснити, що руками вона тримає різні предмети:  олівці, ручки, книжки, зошити, м'ячі, іграшки; гладить тварин (кішок, собак); торкається різних предметів (ручок, ланцюгів, гачків і тому подібне) у туалетних кімнатах.  Бруд, часто невидимий,  що знаходиться на цих предметах, залишається на пальцях. Якщо братии немитими  руками продукти харчування, то бруд потрапляє спочатку до рота, а потім до організму. Тому необхідно мити руки перед їжею, після відвідування туалетної кімнати, після будь-якої іншої діяльності (прибирання кімнати, роботи на присадибні ділянці, гри з тваринами і тому подібне) та перед сном.

         Дитина має стежити за чистотою зубів і доглядати їх, оскільки стан зубів впливає на здоров'я, настрій,  міміку і поведінку людини.  Дуже важливо своєчасно почати догляд за порожниною рота і зубами дитини . Дитина має чистити зуби вранці й обов'язково увечері перед сном.

         І з раннього віку необхідно привчати дитину користуватися носовою хустинкою.  Варто пояснити, що під час кашлю чи чхання з носоглотки виділяється велика кількість мікробів і, якщо не користуватися хустинкою, то разом із бризками відбувається зараження оточуючих. Дитина повинна мати окрему хустинку для носа й окрему для очей (особливо під час захворювання), щоб уникнути потрапляння інфекції з носа на очі чи навпаки.

        Хустинки мають бути завжди чистими.  Змінювати їх необхідно щодня, навіть, якщо вони не були використані.  Витирати рот, обличчя або перев'язувати подряпину треба  лише чистою хустинкою.

        Дитина дошкільного віку легко піддається вихованню завдяки розвиненому відчуттю наслідування, спостережливості,  допитливості та потреби в самостійних діях.  І тому необхідно використовувати ці властивості дитини при прививанні їй гігієнічних навичків (своєчасне миття рук, чищення зубів, дбайливе  зберігання одягу і т. ін.).

 

                         Раціональне  харчування

 

      Харчування є одним з найважливіших факторів, що забезпечують нормальний потік процесів росту і розвитку дитини, стійкість до впливу несприятливих умов, високийфункціональний рівень провідних систем організму.

 

       Раціональне  харчування – це харчування здорових дітей, що повністю відповідають віковим фізіологічним потребам організму в основних речовинах і енергії

    В залежності  від віку , діти повинні щодня одержувати певну кількість енергії, живильних мінеральних речовин і вітамінів, що є життєво необхідними  речовинами  й  мають особливе  значення в харчуванні дітей.  Насамперед  це основний пластичний матеріал, що йде на побудову клітин, тканин, органів.  Необхідні вони також для утворення ферментів, гормонів, гемоглобіну крові, вони формують з’єднання, які забезпечують імунітет.  Білки беруть участь у процесах засвоєння жирів, вуглеводів, мінеральних речовин, вітамінів.  Особливо велика їхня роль у засвоєнні організмом вітаміну С.

 

 

 

      Жири є джерелом енергії, вони необхідні  для побудови клітинних  оболонок, беруть участь в обміні речовин, відіграють роль запасного живильного матеріалу, забезпечують засвоєння багатьох вітамінів.

      Найбільш легко засвоюються організмом молочні жири (вершкове масло, вершки, сметана), сутужніше — свинячий, баранячий, яловичий жир, тому їх не рекомендується використовувати в харчуванні  дітей дошкільного віку. Варто уникати надлишкового споживання жирів, тому що це може привести до ожиріння.

 

      Вуглеводи – головне джерело енергії,  разом з білками й жирами вони беруть участь в обміні речовин.  Більша частина харчового раціону дитини складається з вуглеводів, добова норма вуглеводів  в 4 рази більше, ніж жиру і білка. Вуглеводи втримуються в продуктах рослинного походження — крупах, картоплі, овочах, фруктах.  Багаті вуглеводами цукор, хліб, мед, цукерки. Надлишкова кількість вуглеводів легко перетворюється в жир і нерідко є однієюіз причин ожиріння, а надлишок солодощів сприяє розвитку карієсу зубів.

 

      Мінеральні речовини, що входять до складу харчових продуктів,   діляться на макроелементи, (кальцій, калій, фосфор, натрій, хлор) і мікроелементи (фтор, цинк, мідь, йод). Особливе значення в  харчуванні дітей надається  солям кальцію й фосфору, які формують кісткову  й  зубну тканини, входятьдо складу гормонів, берутьактивну участь в обміннихпроцесах. Кальцію властива протизапальна й антиалергічна дія.

 

      Вітаміни відіграють роль  каталізаторів в обмінних процесах, вони необхідні  для росту й розвитку кліток, тканин.  Вітаміни вводяться з їжею. Як правило, вони не синтезуються в організмі. Вітаміни діляться на 2 групи:  жиророзчинні (А, D, Е, К) і водорозчинні (С, В).

 

 

      Вода –необхідна складова частина раціону, вона входить до складу кліток і тканин,  бере участь у процесах, що забезпечують життєдіяльність організму; з водою видаляються кінцеві продукти обміну. Вода в організм надходить із продуктами (особливо багато її утримується у свіжих фруктах і овочах), а також у вільному стані (чай, компот, суп). У добу кількість рідини, що надходить в організм дітей  3-7 років, повинна бути в межах 1,5-2 л. Потреба в рідині коливається залежно від сезону року, віку, індивідуальних особливостей дитини.  Надлишкова кількість води не рекомендується, тому що це веде  до перевантаження нирок, серця.

 

    Як правильно підібрати    їжу   дошкільнятам?

 

 

·      Харчові    продукти    повинні   містити  білки, жири, вуглеводи, вітаміни й мінеральні речовини.

·      При кожному прийомі їжі варто вживати продукти із всіхч отирьох груп.

·      Кількість їжі повинна бути достатньою.

·      Не слід переїдати.

·      Необхідно уникати штучних напоїв.

·      Їжа повинна бути якісною й свіжою.

 

Скористайся рецептами та порадами лікаря Комаровського.

 

     Якщо у дитини висока температура і батьки розгублені...  Незмога дивитися на сухі потріскані губки, помутнілі оченята, на безсило опущені на подушки ручки… Хочеться допомогти якомога швидше… І чула ж про те, що температуру збивати не можна, що в такий спосіб організм бореться з інфекцією… Але де той рубіж, коли вже не лише можна, а й треба? 

     Збиваємо високу температуру, якщо…

     «Є малюки, які спокійно продовжують гратися при 39 градусах, але буває лише 37,5, а він уже мало не непритомніє», – розказує лікар Комаровський у своїй книжці «Здоров'я дитини». – Тому не може бути універсальних рекомендацій щодо того, доки треба чекати та після яких цифр на шкалі градусника починати рятувати». 

     Іноді підвищення температури небезпечне тим, що у дитини є якісь хвороби нервової системи, і висока температура тіла може спровокувати судоми. Та й температура вище 39 градусів, що тримається більше години, має негативних ефектів не менше, ніж позитивних. 


     Тому можна виділити три ситуації, коли є сенс застосування лікарських препаратів для зниження високої температури:
1.    Погана переносимість високої температури;
2.    Хвороби нервової системи
3.    Температура тіла вище 39 градусів.

     Знижуємо високу температуру не медикаментозним способом 
     При підвищенні температури тіла необхідно зробити все для того, щоб організм мав можливість втрачати тепло. Тепло втрачається двома шляхами – при випаровуванні поту та при зігріванні вдихуваного повітря. 

     Тому виконуй дві обов'язкові дії: 
1. Багато пити – щоб було чим потіти
2. Прохолодне повітря в кімнаті (оптимально 16-18 градусів). 
      Якщо обидві ці умови виконано, організм достеменно впорається з температурою до 39 градусів самостійно.

 Що п'ємо при високій температурі
     Оптимальні напої для дитини першого року життя– відвар родзинок. Для старших дітей – узвари з сухофруктів. 
     Пам’ятай! Чай із малиною підсилює потовиділення, тому до малини треба випити щось інше (той же компот), щоб було, чим потіти.

     Якщо дитина вередує (те буду, а це не буду), то нехай уже п'є хоч що-небудь: будь-який компот, чай, відвар шипшини, смородину тощо, ніж не п'є взагалі. 

     Важливий нюанс: пиття має бути не холодним і не гарячим, а теплим. Адже холодне не вбирається шлунком, поки не зігріється, а гаряче – поки не охолоне. 

Чим охолоджуємо тіло 
     Увага! При контакті тіла з холодом відбувається спазм судин шкіри. У ній уповільнюється кровоплин, зменшується утворення поту та віддача тепла. Температура шкіри знижується, а внутрішніх органів – підвищується! І це надзвичайно небезпечно! 


     Не можна використовувати в домашніх умовах грілки з льодом, вологі холодні простирадла, холодні клізми тощо. У лікарнях і під наглядом домашнього лікаря – можна, оскільки до того, як призначити, наприклад, клізму, лікар дає спеціальні ліки, що усувають спазм судин шкіри. Тому вентилятори, розтирання тіла розчинами спирту або оцту неприпустимі!